perjantai 6. joulukuuta 2013

Tästä se alkaa! (vol. 367)

Aloitan uuden elämän ensi viikon maanantaina. Laihdutuskuuri alkaa heti ensi kuun 1. päivä. Uusi vuosi - uudet kujeet; tänä vuonna minä laihdutan! Kuulostaako tutulta? Ainakin minulle nämä ovat tuttuja tekosyitä. Miksi siirtää laihdutusta huomiseen, kun sen voi aloittaa tänään?

Olen 24-vuotias kesällä naimisiin mennyt rouva. Olen ollut ylipainoinen monta vuotta, välillä painoa on lähtenyt, mutta aina se on tullut takaisin. Mitä sitä kiertelemään, suurin syy läskeyteeni lienee yksinkertainen; minulta puuttuu itsekuri täysin ja olen todella laiska. Ehkä vähän vikaa on myös siinä, että olen aina yrittänyt laihduttaa, en tehdä elämäntapamuutoksia. Myös todella hyvällä aineenvaihdunnalla siunattu mieheni saa syyn niskoilleen; onpa reilua että me molemmat vedetään Ben & Jerry jäätelöpurkit, mutta vain toisella se näkyy vaa'assa!

Mikä tästä yrityskerrasta tekee erilaisen, juuri sen joka lopulta tuottaa tulosta? Ei mitään hajua. Pakko vaan uskoa ja luottaa, että viimein löytyisi se lujuus ja taistelutahto. Kumpaa haluan enemmän, karkkipussia vai olla normaalikokoinen? Toivottavasti myös blogin pitäminen auttaisi. Olisi hienoa, jos blogia seuraisi moni ja olisi todistamassa onnistumisia ja epäonnistumisia. Yksin laihduttaminen antaa aika paljon anteeksi, eihän kukaan tiedä että söit suklaalevyn saati että laihdutat. Ehkäpä virheiden ja laiskuuden näkyminen täällä blogissa tulee hävettämään niin paljon, ettei pakotietä ole vaan muutoksen on pakko tapahtua. Näin minä toivon.

Olen tehnyt sotasuunnitelmaa painonpudotukseen ja se on seuraavanlainen:

- En laihduta vaan haluan terveemmän minän
- Aloitan liikunnan, ihan mitä vaan kunhan tulee liikuttua
- En tavoittele tikunohutta kroppaa, riittää kunhan painoindeksi olisi normaalin rajoissa
- Jos tekee virheen tai toisenkin, ei se ole maailmanloppu. Niitä sattuu kaikille, mutta voittajat eivät lopeta hommaa tähän
- Keväällä 2014 juoksen naisten kympin alle tuntiin.

Kirjoitan erillisissä viesteissä enemmän yllä olevista kohdista ja siitä, miten ajattelin asiat käytännössä toteuttaa. Toivottavasti saisin myös ennen -kuvan tänne näkyviin, jolloin jossain vaiheessa vertailuja voisi tehdä.

Lopuksi vielä varmasti kaikkia kiinnostavaa statistiikkaa:

Pituus: 168cm
Paino: 111,1kg
Painoindeksi: 39,3

Pelottaako? Pelottaa.

13 kommenttia:

  1. Tervetuloa blogimaailmaan :)

    VastaaPoista
  2. Paljon tsemppiä matkaan!!
    Olen itsekin harkinnut laihdutusblogin aloittamista - voisimme sitten toinen toisiamme tökkiä eteenpäin ;)

    Terveisin 22 vuotias tyttö/nainen
    (en enää tiedä, kumpi on sopivampi nimitys)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tuhannesti! :) Aloita ihmeessä blogi, olisi superia saada vertaistukea!

      Poista
  3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  4. Onnea matkaan! :) Tunnistan itseni tästä tekstistä niin hyvin. Itsekuria ei ole, laiskotuttaa ja kateellinen on myös miehelle, jonka aineenvaihdunta sallii vaikka päivittäisen napostelun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos <3 Tsemppejä tarvitaan, tiedän tästä tulevan pitkä ja kivinen tie. Kävin myös lukemassa sinun blogia ja eilisen postauksen, onnea omaan porjektiin. Merkkasin blogin, joten nähdään siellä tai täällä! :)

      Poista
  5. Hei! Kivalta vaikuttaa blogi, ja tsemppiä hirmusesti urakkaan!

    Silmään pisti tuo juoksutavoite keväälle -14. Mahtava tavoite kyllä tuo juoksu ihan omillaan, mutta rupesin miettimään tota aikatavoitetta. Jos juoksu on uudempi tuttavuus, niin itse suosittelisin pistämään tavoitteeksi ihan vaan pelkästään sen kympin juoksemisen. Alle tunti on aika kova aika aloittelijalle.

    Itse aloitin juoksun ihan nollatilanteesta viime kesäkuussa, ja marraskuussa juoksin ekan kymppini. Aikaa siihen meni 1 h ja 15 min. Mutta ihanaa jos innostut juoksemisesta! Itse hurahdin siihen ihan täysin :) Mä käytin puhelimeen ladattavia sovelluksia joilla aluksi harjoittelin viiden kilometrin matkaan, ja sitten kymppiin. Suosittelen! :)

    -Kaukaa Kaunis

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa ja kiitos kiitos kiitos :) !
      Kiitos juoksukommenteista. Tämä projekti on itselleni se kaikista pelottavin, sillä tosiaan kunto on varmaan miinuksen puolella ja minkäänlaista juoksutaustaa ei ole. Olen itsestäni priun ylpeä jos maaliin pääsen naisten kympissä, tuo tunti olkoonkin vaikka sellainen megatavoite! :) Kiitos myös sovellussuosituksesta, satutko muistamaan/löytämään sovelluksen nimen? Löysin itselleni myös netistä juoksuharjoitusohjelman jota ajattelin seurata, mutta tuollainen sovellus saattaisi olla kätevämpi.

      Poista
    2. Muistan toki! :) Itse käytin active.com:n sovellusta Couch to 5k, joka tosiaan saa sohvaperunasta viiden kilometrin juoksijan yhdeksässä viikossa. Ja minä olen elävä esimerkki että se toimii. Sovellus on mahtava, ja olen siitä puhunut paljon blogissani, mutta tässä olisi ehkä muutama hyödyllisin postaus:

      http://fatn0more.blogspot.fi/2013/06/couch-2-5k.html

      http://fatn0more.blogspot.fi/2013/07/couch-to-5k-app.html

      ja lopuksi vielä vinkkejä juoksun aloittaville: http://fatn0more.blogspot.fi/2013/08/vinkkeja-juoksuun-aloittelijoille.html

      Toivottavasti on hyötyä! Ja tsemppiä ihan hirmusesti! Mä oon aina jotenkin niin innoissani kun ihmiset alottaa juoksun, koska se muutti mun elämän ihan täysin :D

      -Kaukaa Kaunis

      Poista
  6. Hei ja tsemppiä hirveästi! Olet tekemässä hienoa muutosta ja KUN (ei jos ;)) onnistut, et tule katumaan päivääkään ja olet yksi meistä, joka saa valtavasti kiksejä liikunnasta.
    Suosittelen, että (jos aikaa riittää) menisitte miehesi kanssa yhdessä liikkumaan. Esimerkiksi pelaamaan sulkapalloa. Saa olla yhdessä, se on hauskaa ja tulee liikuttua! Vielä kerran isosti onnea matkaan! Terkkuja Pikkis

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Anonyymi :) Minä niin toivon, että myös minä olen joskus liikunnasta nauttiva ihminen.
      Miehen kanssa liikkuminen otetaan varmasti mukaan osaksi elämää, jos/kun tähän aikaa saadaan kaivettua. Sulkapallo ehkä vielä onnistuisi jopa minulta! :)

      Poista
  7. Kivan tuntuinen blogi, jään seuraamaan. :) Jos haluat vinkkejä/inspiraatiota jo laihduttaneelta, tsekkaa mun blogi: jalotaito.blogspot.fi Tsemppiä sulle kovasti! =)

    VastaaPoista